6 feb. 2011

Hur man botar en fanatiker av Amos Oz

Teskedsorden är en stipendiefond i Amos Oz anda som skapades för att belöna idéer om hur vi som människor kan bidra till tolerans och därmed bekämpa fanatism. Hur man botar en fanatiker av Amos Oz har getts ut till ungefär 600 000 gymnasister i Sverige via denna fond och jag spenderade gårdagen med att läsa den. Som första lästa bok av Amos Oz så måste jag säga att jag är oerhört nyfiken på resten av hans böcker.

Hur man botar en fanatiker (och om att skriva) är baserad på en del av de föredrag som Amos Oz har gett. Boken är indelad i tre delar; Hur man botar en fanatiker, Israel och Palestina: mellan rätt och rätt samt Hemliga nöjen. I den första delen går Oz igenom lite vad fanatism är, vem som kan vara en fanatiker och hur man kan bemöta och också bekämpa ett fanatiskt tankesätt. I den andra delen skriver han mycket om konflikten mellan Israel och Palestina och för mig som inte har varit så insatt så är hans genomtänkta, men också väldigt enkla allegorier och beskrivningar tillräckliga för att egentligen vem som helst ska kunna förstå vad det handlar om. Den tredje delen handlar om hans uppväxt i Jerusalem (dåvarande Palestina) och om hur han själv började skriva.

Oz skriver enkelt och koncist och framför allt på ett humoristiskt och jordnära vis som gör mig som läsare intresserad just för att jag förstår precis vad han menar och jag kan till en viss del relatera till känslorna han beskriver även om jag aldrig någonsin har upplevt ett krig eller ens en konflikt här i mitt trygga Sverige. Som tidigare nämnt är jag nu oerhört nyfiken på vidare litteratur av denna man och ska därför ikväll börja läsa Rim på liv och död. Att jag dessutom ska få höra denna man tala i maj via Internationell författarscen gör inte saken sämre. Det ser jag verkligen fram emot.

Vill du ha boken som ljudbok så kan du höra skådespelaren Jonas Karlsson läsa den här.

Originaltitel: (engelsk) How to cure a fanatic
Ursprungsland: Israel
Utgivningsår: 2006
Läst på: Svenska
Översättning: Rose-Marie Nielsen
Antal sidor: 90 sidor
ISBN: ?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar