22 mars 2011

En helvetes vinter av Daniel Woodrell

Rätt och slätt country noir at its finest. En svart saga som utspelar sig på den amerikanska landsbygden. Daniel Woodrells En helvetes vinter.

Handlingen utspelar sig som sagt på den amerikanska landsbygden där fattigdom, droghandel och tonårsflickor med gravidmagar i vädret är vardag. Alla är släkt med alla och man lever i princip efter egna lagar så långt man kan innan den riktiga lagen biter tag i en. Lojalitet och respekt är A och O. Man ska veta sin plats och agera därefter. Sticker man ut eller protesterar får man räkna med en rejäl omgång så att man lär sig. Mitt i det här helvetet har 16-åriga Ree Dolly ansvaret för sina två yngre bröder då deras smått galna mamma mest lever i sitt eget huvud och deras pappa är för upptagen med diverse drogaffärer för att någonsin kunna vistas hemma hos familjen. När Ree informeras om att pappa måste infinna sig till en stundande rättegång, annars förlorar de huset som ligger som säkerhet, så tvingas hon ut på en jakt genom ett våldsamt samhälle för att kunna ha en chans att behålla den lilla trygghet de har.

Berättelsen är rå, brutal, vidrig, fullkomligt motbjudande och helt jävla fantastisk. Språket har jag nämnt tidigare, näst intill poesi i dess mest spektakulära form. Och jag har ändå bara läst den på svenska. En dag ska jag läsa den på engelska, var så säker. I ett kapitel skriver Woodrell om hur Ree är ute och ska lära småbröderna att jaga ekorre. Från en nervös pojkes skakande finger vid avtryckaren till en blödande krabat i snö så mår jag dåligt och gråter. Det är så emotionellt, men ändå så avskalat och känslokallt.

Jag måste dock säga att jag behandlar berättelsen orättvist om jag påstår att den helt igenom är motbjudande. Det är den inte. Ovannämnda lojalitet och respekt behöver inte bara vara klassat som något negativt. I berättelsens nakna vidrigheter så finns också kärlek. Relationen mellan Ree och hennes bästa vän Gail är vacker i allt det fula och får mig som läsare att le emellanåt. Det behövs. Även kärleken som Ree har till sin familj och då främst sina bröder visar hur långt en människa är villig att gå för att hålla någon de älskar säker och skyddad. Ree är en hjältinna, en förebild, i en värld där mannen bestämmer även om kvinnorna ibland är så råbarkade och hårda att jag blir rädd och jag är glad att jag har fått lära känna Ree.

Om ni inte visste det så finns den här berättelsen även adapterats till att bli en väldigt aktuell film, Winter's Bone. Klart sevärd med den här boken som underlag, men personligen så tycker jag bättre om boken. Och jag älskar filmen så det kanske säger en del om vad jag känner för boken.

Originaltitel: Winter's Bone
Ursprungsland: USA
Utgivningsår: 2006
Läst på: Svenska
Översättning: Eva Johansson
Antal sidor: 231 sidor
ISBN: 978-91-27-41921-6
Förlag: Natur & Kultur

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar