6 apr. 2011

New York-trilogin av Paul Auster

Paul Austers New York-trilogi består av tre olika berättelser som utspelas i New York; Stad av glasVålnader och Det låsta rummet, alla inspirerade av deckargenrens drag.

Stad av glas
Quinn som efter en felringning där någon söker detektiven Paul Auster låtsas vara just denne och dras därmed in en härva av  mystisk förvirring. Minst sagt. Mycket är på ett sätt, men ändå inte, fast kanske ändå om det händer eller inte händer när han säger en viss sak som han egentligen inte säger när han gör något han kanske eller kanske inte gör. Ja, ni kanske förstår vad jag menar. Eller gör ni?

Vålnader
Här får vi ett överflöd av färger där allas namn är en färg. Black, White, Blue, Red.....och så vidare. En färg beordrar en annan färg att skugga en tredje och så är vi igång. Men vem skuggar vem? Egentligen.

Det låsta rummet
Berättaren får ett brev från en kvinna som visar sig vara gift med hans barndomsvän Fanshawe som nu visar sig vara försvunnen. Är hand död? Försvunnit självmant? Även om det sker väldigt mycket i ramberättelsen så är det mest via tillbakablickar som vi lära känna Fanshawe och berättaren på riktigt. Den här delen syftar tillbaka en del på den första och vissa namn nämns i båda även om de inte är samma karaktärer. Eller är det? 

I det stora hela är volymen är ett enda stort virrvarr och som läsare tänker och tolkar och analyserar jag fram och tillbaka hela tiden. Mycket troligt är det faktum att jag överanalyserar symboler och saker som sägs och görs, men eftersom det inte direkt återfinns några korrekta svar på vad som är vad så är jag fri att tolka tills jag får gråa hår.

I varje del orsakar rådande mysterium en förvirring kring identitet och det är fascinerande att läsa hur varje huvudperson låter sig ätas upp av sina egna tankar och funderingar och försvinna in i en egen bubbla av tolkningar.

Böckerna är onekligen skickligt författade och jag engagerar mig från första stund och jag vill förstå och ju mer jag läser, desto mer nyfiken blir jag. Precis så tycker jag att en bra detektivhistoria ska vara.

Originaltitel: City of glass, Ghosts, The locked room; The New York trilogy, volume 1-3
Ursprungsland: USA
Utgivningsår: 1985, 1986, 1986
Läst på: Svenska
Översättning: Ulla Roseen
Antal sidor: 195 sidor, 94 sidor, 177 sidor
ISBN: 91-550-4242-2 (den upplaga som jag har läst är gammal, länken leder till en ny upplaga)
Förlag: Tidens förlag

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar