14 juni 2011

Under morgonens bila av Elfriede Jelinek

Jag fick ett exemplar av Elfriede Jelineks tidigare dikter från 1966-1968 samlade i Under morgonens bila och läste den med förvirring. För det där med att analysera poesi är inte direkt min starka sida. Jag utgår från känslan dikterna ger mig och jag kan inte påstå att den här samlingen som ska vara en blandning mellan tysk folksaga, Rimbaud och deoreklam bidrar med särskilt mycket mer än förvirring. Jag kan inte relatera alls tyvärr.

Ur vinter
en vandringsman
hungrade ihjäl
igår
av sitt förflutna.
det var vid
barnhemskråkans damm.
knekten jagade
alla sina springare
rakt
genom ett genomgångshus....
                                             jesulill

lägg örten till
så att jag kan
dansa.
dancing....


Originaltitel: Gedichte
Ursprungsland: Österrike
Utgivningsår: 2010
Läst på: Svenska
Översättning: Sofia Stenström
Antal sidor: 71 sidor
ISBN: 978-91-86021-29-0
Förlag: Modernista

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar