26 juli 2011

Ge mig en dag till av Mitch Albom

Mitch Alboms Ge mig en dag till handlar om Charles "Chick" Benetto vars liv inte blev som planerat. När både karriären och familjen har gått åt pipsvängen beslutar han sig för att ta sitt liv. Alkoholpåverkad och förtvivlad sätter han sig i sin bil tillsammans med en pistol och kör mot staden där han växte upp. En våldsam krasch med en lastbil avslutar bilfärden, men Chick överlever och tar sig slutligen fram till sin födelsestad. Där möter han sin sedan länge avlidna mamma och de spenderar ett sista dygn tillsammans. Ett dygn som ger Chick ett helt annat perspektiv på sitt liv dittills än vad han tidigare haft.

Döden och funderingar kring livet som varit och det som skall komma är återkommande hos Albom. Jag har läst Tisdagarna med Morrie innan och även om det var ett par år sedan så minns jag att jag gillade den. Den här boken fastnar dock aldrig hos mig. Vid varje tillfälle som jag tog upp boken för att fortsätta läsa så var jag tvungen att bläddra tillbaka lite för att minnas vad som hände när jag slutade läsa sist. Även om jag läste den sist på morgonen samma dag. Jag blir inte berörd. Även om Alboms grundläggande tanke är vacker och jag förstår vad han vill förmedla så når det inte fram.

Ge mig en dag till är lättläst och lättsmält. Den är smart skriven emellanåt och lyckas binda ihop trådarna väl, man behöver inte tänka så mycket för att förstå vad han vill ha sagt. Men som sagt. Den berör inte. Kanske väntade jag mig mer eftersom Albom har inspirerats av sin egen barndom och har tillägnat boken till sin mamma.

Originaltitel: For one more day
Ursprungsland: USA
Utgivningsår: 2006
Läst på: Svenska
Översättning: Melinda Hoelstad
Antal sidor: 202 sidor
ISBN: 978-91-37-13088-0
Förlag: Forum Bokförlag

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar