10 nov. 2011

Supertanten av Elin Ek

I september var jag på första bokbloggsträffen kallad Snittar & realiteter hos Bonnier Fakta och då var Elin Eks Supertanten på tapeten. Elin själv var där och pratade om tanter och bjöd på godsaker gjorda på recept från boken. Tantrecept självklart. En alldeles förträffligt härlig kväll bortsett från det faktum att jag hade glömt min nässpray hemma och hade svårt att andas under den sista halvtimmen. Så till den punkt att jag ett tag var övertygad om att jag skulle svimma av på grund av syrebrist till hjärnan. Att andas genom näsan ger helt enkelt inte samma tillfredsställelse som andning genom näsan ger.

I alla fall. För mig har tant aldrig varit ett negativt ord och det har det inte varit för Elin heller. Lika mycket som hon lät sin karaktär "Ta ingen skit"-Grynet  stå upp för tonåringarna står Elin nu upp för tanten. Hela boken är en enda lång hyllning till precis det som jag anser att en tant är och tant är ingen ålder för mig, utan att sätt att vara. Ungefär som fjortis. Du behöver inte vara fjorton för att bete dig som en fjortis. Men vad definierar tanten då? Civilkurage kanske? Hur lekar man tantlekar, både som barn och som vuxen? Hur plockar man bär på allra bästa tantvis? Och när du kommer hem med bären, hur tillagar du de mest tantiga safterna, krämerna och kompotterna? Hur uttrycker sig tanten? Vad gillar hon för kakor och karameller? Vad är tantens bästa huskur? Vad bjuds man på för husmanskost hos tanten? Och hur syr man egentligen en tant? Många frågor blir det, men lyckligtvis så svarar Elin på alla och fler därtill i sin bok. Varvat med exempel på kända tanter genom tiderna, tantquiz (hur tantig är du egentligen?) och den illustrerade serien Supertanten.

Elin har skapat den här boken med kärlek, det är tydligt i varje mening och det var så tydligt när jag hörde henne prata om boken. Boken gör mig nostalgisk och jag  minns min barndoms tantupplevelser med stolthet. Det är en bok om en grupp starka och tuffa kvinnor som har mycket  att lära ut, men som tyvärr inte alls får den plats och respekt i samhället som de förtjänar. I alla fall inte i Sverige. Väldigt synd. Länge leve tanten! Kan knappt vänta tills jag bli en fullfjädrad sådan. Än så länge bär jag bara på små tendenser vad det verkar.

Originaltitel: Supertanten
Ursprungsland: Sverige
Utgivningsår: 2011
Läst på: Svenska
Översättning: -
Antal sidor: 135 sidor
ISBN: 978-91-7424-150-1
Förlag: Bonnier Fakta
Köp hos: Adlibris eller Bokus eller FritzStåhl

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar