21 feb. 2012

Dark World av Zak Bagans

En natt för ett par månader sedan låg jag i min säng och stirrade upp i taket och jag kunde inte sova hur mycket jag än försökte. Slutligen bestämde jag mig för att slå på TVn i hopp om att något trist program skulle kunna vagga mig till sömns. Efter en hel del zappande hamnade jag på TV4 Fakta där en lång muskulös kille med tajt T-shirt stod i en mörk gammal källare tillsammans med två andra killar beväpnade med kameror och diktafoner och vrålade utmanande åt osynliga krafter att knuffa honom eller smälla till honom. Haha, vad är det här för kul? var min första tanke och någonstans förväntade jag mig att det jag såg var ännu ett gäng spökjägare i mängden vars ”bevis” jag inte köper. Ganska snart märkte jag dock att den här serien var annorlunda och utan att jag ens tänkte på det så satt jag plötsligt upp i sängen och följde killarna i rutan med spänning. Nästföljande vecka hade jag plöjt igenom de fyra existerande säsongerna av serien som redan hade visats på Travel Channel och när säsong fem låg i startgroparna hade Zak Bagans, Nick Groff och Aaron Goodwin fått mig fast med sina Ghost Adventures (för övrigt skandallöst översatt till Andar, finns dem?TV4 Fakta).


Från början gjorde Zak, Nick och Aaron Ghost Adventures som en dokumentärfilm ämnad för TV och 2007 visades den på The Sci-Fi Channel innan killarna fick sin serie som startade på Travel Channel under slutet av 2008. Genom åren har de besökt fängelser, sjukhus, slagfält, plantager och en rad andra platser både i USA och utomlands och de har vunnit stor respekt i paranormala kretsar främst på grund av sitt vetenskapliga tillvägagångssätt i sina undersökningar. Killarna har fått den där sällsynta chansen att kunna leva på sin passion och de är medvetna om vilken tur de har, vilket märks i rutan. De är tre nära vänner. Jordnära och ödmjuka. Rädda och kaxiga. Otroligt snälla. Intelligenta, men inte utan en och annan blond kommentar. Omogna ibland. Jättefåniga och med mycket självdistans ganska ofta. Alldeles lagom personliga med tittarna. Mest av allt har de en grym respekt för vad de gör och en stark vilja att alltid utvecklas och bli bättre. Jämför man de naiva småpojkarna i dokumentärfilmen mot de erfarna killarna i säsong fem av serien så märker man att de har lärt sig en hel del.


Zak Bagans är trions huvudperson och han har under 2011 släppt en bok, tillsammans med Kelly Crigger, som heter Dark World. I den får läsaren lära känna Zak lite mer som privatperson och veta varför han gör det han gör idag. Han går igenom olika begrepp och fenomen och i större delen av boken försöker han förklara upplevelserna vi ser i serien mer ingående och från ett mer vetenskapligt perspektiv. Ett kapitel är helt ägnat åt just vetenskapen och jag måste säga att det var extremt intressant att läsa vad han hade att säga där. Han är ingen forskare och han är väl medveten om det och försöker heller inte låtsas, men han söker svar och funderar mycket kring olika existerande och erkända vetenskapliga teorier, t ex kvantmekanik, som kanske ska kunna förklara det vi upplever som paranormalt och han stödjer sina tankar med intressanta exempel. Han påpekar gång på gång att det är viktigt att vara objektiv och kunna se sina misstag och sedan lära från dem. Han går även skeptikers argument till mötes och erkänner att vissa av dem inte är helt felaktiga och förklarar också varför. Viktigt är att han tar det på en nivå som alla kan förstå, du behöver inte ha en IQ på 180. Zaks ambition är i det stora hela att få den paranormala vetenskapen och den ”vanliga” vetenskapen att kunna arbeta tillsammans för att nå optimala resultat.


Jag tror på det paranormala och har alltid gjort det. Det är något jag har med mig hemifrån. Min far har alltid varit en förespråkare för den så kallade andra sidan och har under min uppväxt berättat om de erfarenheter han anser sig ha varit med om. Anser sig ha varit med om, undrar ni kanske? Trodde hon inte alldeles nyss?  Jo då, visst tror jag, men jag tror också att en stor procent av det man tror är övernaturligt kan ha en logisk förklaring. Säger du att du tror på spöken så kanske du får kravet på dig att du måste bevisa att de existerar, annars har du fel. Jaså? Jag tror att mycket handlar om ens egen kropp och förmåga att kunna ta in hela sin omgivning och inte bara det man kan se och förstå. Som med varje vetenskap (hur föga accepterad den än må vara) så är det självklart viktigt att ifrågasätta, men alltid ha ett öppet sinne. Jag säger som Zak: Hörru, skeptiker, kan du bevisa att spöken INTE existerar? Nej, skämt åsido, folk får tro precis vad de vill och jag dömer dem inte för det, men då förväntar jag mig att jag ska få tro vad jag vill utan att bli dömd.


Att läsa om alla teorier gjorde mig aningen vimmelkantig ungefär på samma sätt som när man sätter sig ner och börjar fundera på hur gigantiskt universum egentligen är och om det finns parallella världar och om det verkligen är möjligt att vi på jorden utgör de enda levande organismerna i det stora svarta. Det blev så stort i huvudet att jag blev överväldigad, men det fick mig att inse att det paranormala är ett väldigt stort område som omfattar väldigt mycket. Gissa om jag är nyfiken..?


Det är inte så att jag köper allt som presenteras i boken eller i serien och min tro på spöken ligger nog mer på en spirituell nivå än på en vetenskaplig än så länge, men killarna är seriösa i vad de gör och deras arbete är otroligt intressant. Jag skulle mer än gärna följa med på en av deras lockdowns någon gång. Oavsett om du är en skeptiker eller ej så tror jag absolut att Dark World kommer att få igång kugghjulen en hel del där uppe under läsningens gång. 


Säsong 6 av Ghost Adventures börjar 9 mars på Travel Channel.


Titel: Dark World
Författare: Zak Bagans
Läst på: Engelska
Översättning: -
Originaltitel: Dark World
Ursprungsland: USA
Utgivningsår: 2011
Antal sidor: 271 sidor
Förlag: Victory Belt Publishing
ISBN: 978-1-936608-85-0
Finns t ex hos: Adlibris, Bokus

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar