21 juli 2012

The Vampire Diaries, bok 1-4 av L. J. Smith

När TV-serien The Vampire Diaries började sändas 2009 så tittade jag och sedan dess har jag följt den. Tidigare i år så avslutade man säsong tre med en rejäl cliffhanger som gjorde mig extremt nyfiken på fortsättningen så jag beslöt mig för att läsa böckerna som serien är baserad på och fuska mig fram i berättelsen en smula.


Bokserien The Vampire Diaries är uppbyggd i tre olika delar och de två första delarna är skrivna av L(isa). J(ane). Smith. Den första delen publicerades i början av 90-talet och består av fyra böcker; The Awakening, The Struggle, The Fury och The Reunion (Dark Reunion) och det är dessa jag har läst.


Något jag inte visste innan jag började läsa var att TV-serien är löst baserad på böckerna, men ramberättelsen är densamma. High school-tjejen Elena Gilbert bor i en liten håla (Fell’s Church i böckerna, Mystic Falls i TV-serien) i Virginia i USA och där förändras hennes tillvaro drastiskt när hon lär känna och kärar ner sig i de oemotståndliga vampyrbröderna Stefan och Damon Salvatore. I de böckerna så är det med dem och vännerna och familjen som hon får uppleva både det ena och det andra dramat innehållandes både varulvar, originalvampyrer och bittra blodsugande ex.


Utöver ramberättelsen så är likheterna få. I böckerna finns vissa karaktärer som inte existerar i TV-serien och vissa karaktärer som har en roll i böckerna har en annan på TV. Namn, personligheter och utseenden skiljer sig. Händelser som tar upp en halv säsong på TV får endast ett par sidor i böckerna och andra saker som sker i böckerna finns inte alls i TV-serien. Den nyfikenhet jag kände för fortsättningen på berättelsen och som fick mig att ta tag i böckerna har alltså inte stillats eftersom böckerna skiljer sig så pass mycket från vad man får se på TV. Visst kan jag gissa mig till vad som kommer att ske i stora drag, men att ens försöka gissa sig till vad som kommer att ske i detaljnivå är att slösa tid.


Jag läste på engelska och även om språket är enkelt och lätt att förstå så är böckerna brottsligt trista. Det känns inte som att det händer någonting alls och när det väl händer något så upplever jag inte det som spännande någonstans. En bok är ca 200 sidor lång, men de känns betydligt längre och det var inte alls inspirerande att läsa dem. Att tre säsonger på TV innebär att man knappt har kommit halvvägs i det som alla dessa fyra böcker behandlar trots så få sidor betyder ju då självklart att TV-serien är ordentligt gödd i jämförelse med böckerna. Därför är TV-serien också betydligt bättre och jag inte påstå att jag fick ut så mycket av läsningen. Det kändes mest som slöseri med tid.


De tre första böckerna i den första delen är skrivna ur Elenas och Stefans perspektiv och i den fjärde så är det Elenas vän Bonnie som står för berättandet. Den andra delen i bokserien är en trilogi som heter The Return och böckerna som ingår är Nightfall, Shadow Souls och Midnight. Dessa publicerades mellan 2009 och 2011. Den tredje delen i bokserien är skriven av en spökförfattare. Rädslan att Smith inte skulle avsluta serien som önskat gjorde att man sparkade henne och valde någon annan som författare istället. Den delen är också en trilogi och heter The Hunters och består av Phantom, Moonsong och Destiny Rising. Den första boken kom 2011, den andra kom under början av 2012 och den tredje kommer senare i år.


I dagsläget har jag inget behov av att läsa vidare i den här bokserien. Det lär dröja ett bra tag innan jag besöker Fell’s Church igen. Däremot ser jag fram emot säsong fyra som börjar på TV i USA i oktober 2012.


Titel: The Vampire Diaries; 1. The Awakening, 2. The Struggle, 3. The Fury, 4. The Reunion (Dark Reunion)
Författare: L. J. Smith (Lisa Jane Smith)
Läst på: Engelska
Översättning: -
Originaltitel: The Vampire Diaries; 1. The Awakening, 2. The Struggle, 3. The Fury, 4. The Reunion (Dark Reunion)
Utgivningsår:  1991 (bok 1-3), 1992 (bok 4)
Antal sidor: ca 200 sidor/bok
ISBN: Bok 1-2 - 978-0-340-99914-1, bok 3-4 - 978-0-340-99915-8
Finns tex hos: Adlibris (bok 1-2) (bok3-4), Bokus (bok 1-2) (bok 3-4)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar