19 sep. 2012

Ni älskar dem inte av Belinda Bauer


När jag läste Belinda Bauers första bok Mörk jord så blev jag väldigt förtjust. Jag följde Steven Lambs envisa sökande efter morbrodern som kidnappades av pedofilen Arnold Avery 18 år tidigare. När Bauers andra bok Skuggsida sedan kom så verkar det som att den föll genom stolarna hos mig för jag har helt glömt att läsa den trots att den står i min bokhylla och trots att jag gillade föregångaren så mycket. Nu är Bauers tredje bok aktuell, Ni älskar dem inte, och Steven Lamb är tillbaka, precis som polisen Jonas Holly, vars berättelse utgjorde Skuggsida.


 


I Ni älskar dem inte är vi alltså tillbaka i Exmoor där inte ens högsommarens starka sol kan avlägsna de skuggor som hänger över den mystiska heden. Återigen är det någon som kidnappar barn. En efter en försvinner de utan något annat spår än den lapp som alltid lämnas som ett visitkort. En lapp som säger att barnen inte är älskade.


 


Lambs och Hollys upplevelser från de tidigare böckerna är påtagliga i den här, men eftersom jag har missat att läsa Skuggsida så är det mycket jag inte vet om varför Holly anses vara så labil som resten av karaktärerna viskar om bakom hans rygg. Jag rekommenderar verkligen att man läser de två första böckerna innan man plockar upp den här. Det är då berättelsen blir som mest kraftfull. Trots det så är det uppenbart att det finns en spänning mellan Lamb och Holly. Båda två är väldigt intressanta som individer och tillsammans så skapar de en dynamik som man gärna slänger sig rätt in i.


 


Bauer kan konsten att få läsaren att inte vilja lägga ifrån sig boken. Hon skriver dessutom så att det blir lättläst utan att bli banalt. Hon är duktig på att driva berättelsen framåt. Jag läste 350 utav de drygt 400 sidorna i en sittning igår kväll och hade inga problem med att hänga med i handlingen.


 


Så alltså. Bauers karaktärer gillar jag. Det faktum att hennes böcker är lättlästa och har driv gillar jag. Dessutom älskar jag omslaget med de vackra nakna träden och den mystiska dimman. Helt i min smak.


 


Men. Vad tycker jag om själva handlingen då? Jag är tyvärr inte jätteimponerad. Ni älskar dem inte är väldigt spretig och innehåller en hel del moment som jag tycker är onödiga och omotiverade. Om det har att göra med att jag inte har läst Skuggsida vet jag inte, det återstår att se. Även om berättelsen drivs framåt så är mittpartiet i berättelsen är på tok för långt och jag blir uttråkad och  och jag känner aldrig att jag når själva kulmen i berättelsen. Helt plötsligt är det bara slut. Och jag har inte drabbats av en enda oväntad vändning under den andra halvan av boken. Nu betyder det ju självklart inte att jag ger upp på Bauer. Nej, jag ska läsa Skuggsida och även hennes nästkommande böcker som jag antar väntar runt hörnet. Jag har redan skapat ett öde för Steven och det skulle vara väldigt kul att se om Bauers tänker som jag. Mer om Steven, tack.


 


Titel: Ni älskar dem inte


Författare: Belinda Bauer


Läst på: Svenska


Översättning: Ulla Danielsson


Originaltitel: Finders Keepers


Ursprungsland: Storbritannien


Utgivningsår: 2012


Antal sidor: 407 sidor


Förlag: Modernista


ISBN: 978-91-7499-111-6


Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, FritzStåhl

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar